Thursday, October 08, 2009

..::Menganiaya Anak Yatim::..

Dalam era yang serba maju ini, terdapat lagi segelintir masyarakat yang mengeksploitasi golongan yang serba kekurangan untuk mendapatkan sumber kewangan bagi kepentingan diri sendiri. Sepertimana yang kita lihat, terdapat ramai kanak-kanak samaada lelaki mahupun perempuan yang sering membawa bersama sebuah beg yang berisi ayat suci al-Quran, kalender dan sebagainya sambil berjalan memasuki kedai ke kedai, berjalan dari meja ke meja untuk menawarkan barang jualannya. Mereka ini adalah anak-anak yatim yang dipergunakan untuk meminta sedekah oleh segelintir golongan yang tidak bertanggungjawab.

Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa:10 yang bermaksud:

"Sesungguhnya, orang-orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka, dan mereka pula akan di masukkan ke dalam api neraka yang menyala-nyala".

Perbuatan mempergunakan anak-anak yatim untuk kepentingan diri sendiri adalah satu perbuatan yang amat keji dan tercela. Islam sentiasa menyuruh umat-umatnya supaya mengasihi dan bersikap baik terhadap anak-anak yatim seperti melayan anak sendiri, bukan menganiaya serta mempergunakan mereka. Sedangkan setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan, tentu sahaja setiap keburukan juga akan dibalas dengan keburukan. Doa anak-anak yatim adalah antara doa-doa yang mudah dimakbulkan.

Oleh itu, hendaklah orang yang berakal itu takut kepada Tuhannya dalam memelihara anak yatim dan hartanya. Dalam tafsir al-Qurthubi, dari Abi Said al-Khudri, dari Nabi SAW, baginda bersabda :

"Di malam aku diisrakkan, ku lihat sekelompok kaum, bibirnya seperti bibir unta dan ada orang yang ditugaskan membukanya lalu memasukkan batu-batu dari neraka ke mulutnya hingga keluar dari bawah (dubur) nya. Aku bertanya, "Wahai Jibrail, siapakah mereka itu?" Jibrail menjawab, "Itulah orang-orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya".

Sebagai renungan kepada semua dan memperingati diri sendiri, menganiaya anak yatim dan hartanya merupakan antara dosa-dosa besar yang perlu kita elakkan..Wallahualam..

No comments: