Thursday, October 01, 2009

..::SYAWAL bulan untuk kita menilai diri::..

Kehangatan Aidilfitri masih dirasai oleh seluruh umat Islam kerana ia merupakan anugerah Allah SWT kepada hamba-Nya yang dapat menunaikan ibadah puasa sepanjang Ramadhan yang lalu dengan penuh keimanan dan keikhlasan.

Malah, galakan berpuasa sunat enam hari ketika kegembiraan menyambut Aidilfitri pada Syawal bagaikan isyarat bahawa pemergian Ramadhan tidak bererti terhentinya proses mendidik diri serta mengawal nafsu agar terus beribadat seperti puasa sunat, membaca al-Quran dan sebagainya.

Sebagaimana dinyatakan oleh Rasulullah SAW: daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi Muhammad SAW bersabda: "sesiapa yang berpuasa pada Ramadhan dan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada Syawal, maka ia seperti berpuasa sepanjang tahun". (Riwayat Muslim)

Dalam kegembiraan kita menyambut kedatangan Syawal dengan aktiviti kunjung mengunjung dan sebagainya, janganlah lupa dengan kemuliaan bulan ini. Kedatangan Syawal merupakan kehilangan besar sebahagiaan kenikmatan untuk beribadat, walaupun ibadat puasa sunat boleh diteruskan pada bulan Syawal, tetapi keseronokan bertarawih dan Lailatul Qadar tidak dapat dinikmati lagi sehingga Ramadhan akan datang.

Dan kerana itulah, bulan Syawal ini menjadi bulan untuk kita menilai diri seperti menilai aspek kesabaran dan mengawal emosi. Sepanjang Ramadhan, kita dilatih bersabar dalam semua aspek antaranya menahan diri daripada melakukan maksiat dan bersabar dalam mengerjakan ibadat. Apakah kita masih berjaya mengawal semua itu selepas berlalunya Ramadhan..??

Seterusnya menilai kemurahan hati dan melakukan amal kebajikan. Sepanjang bulan Ramadhan, apa yang dapat kita lihat ramai umat Islam suka bersedekah dan melakukan amal kebajikan seperti mengadakan jamuan berbuka puasa dan sebagainya. Tetapi, selepas berlalunya bulan mulia itu, adakah ianya terus berlaku..?? Mari kita sama-sama merenung diri kita sendiri, adakah kita termasuk dikalangan orang-orang yang suka melakukan amal kebajikan semasa berada di bulan mulia sahaja ataupun sebaliknya...

Mencintai dan menghidupkan amalan membaca al-Quran sering berlaku pada bulan Ramadhan. Seperti yang kita sedia maklum, Ramadhan adalah saat paling sesuai untuk menimba dan menggali sebanyak mungkin rahsia kemuliaan dan keagungan al-Quran sebagai petunjuk bagi kehidupan manusia. Sabda Rasulullah SAW: "Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya al-Quran itu akan menjadi syafaat (penolong) bagi pembacanya di hari kiamat". (Riwayat Muslim)

Firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah, dan janganlah kamu batalkan (merosakkan) amal-amal kamu".
(Surah Muhammad:33)

No comments: