Wednesday, October 14, 2009

..::Panduan pilih pemimpin untuk pilihanraya::..

JIKA sebelum ini jarang orang berminat bercakap mengenai politik melainkan golongan yang terbabit secara langsung dengannya, tetapi kini keadaan adalah sebaliknya kerana remaja juga berminat untuk mengetahui senarionya. Topik perbualan mengenai politik tidak akan ketinggalan samada berada di rumah bersama keluarga, minum bersama teman di warung atau restoran, mengisi masa terluang di pejabat mahupun perbualan di jalanan.

Sering juga diperkatakan bahawa politik itu kotor. Tetapi, hakikatnya orang yang terbabit dengan politik yang melakukan onar seperti penyalahgunaan kuasa, politik wang, maki hamun, skandal seks itulah sebenarnya yang menyebabkan politik dipalit kekotoran. Tetapi, bagaimana Islam melihat politik dan pilihan raya itu sendiri??Nabi Muhammad SAW ketika mengembangkan Islam turut menggunakan politik.

Kamus Dewan Edisi Ketiga, mendefinisikan "politik" sebagai:
1- ilmu cara pemerintahan, ilmu siasah dan ilmu kenegaraan.
2- segala sesuatu berkenaan pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dengan negara lain.
3- kelicikan, muslihat atau tipu muslihat.

Takrifan ini membuktikan bahawa definisi politik adalah amat luas, bukan saja merujuk kepada pengetahuan dan kebijaksanaan dalam mentadbir negara malahan ada yang membawa maksud tipu muslihat. Jadi, tidak hairanlah jika ada pihak yang menggunakan muslihat tersendiri untuk mendapatkan pengaruh dan gelaran yang diidamkan, kerana politik itu sendiri dari satu sudut dikatakan muslihat.

Penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zamihan Mat Zin, berkata politik ialah keupayaan manusia mengurus sesuatu, mengikut disiplin yang ditetapkan. Beliau berkata, manusia sudah lama berpolitik malah di kalangan nabi termasuk SAW juga turut berpolitik. Allah SWT berfirman di dalam surah Thahaa, ayat 29, bermaksud:
"Dan, jadikanlah bagiku, seorang penyokong dari keluargaku."

Dalam Islam, urusan membabitkan pelantikan pemimpin bukan perkara sampingan atau main-main, malah ia menjadi topik khusus dalam pewarisan Nabi Muhammad s.a.w bagi memastikan agama dan politik dunia terpelihara. Justeru itu, sudah menjadi kewajipan bagi umat Islam untuk melantik pemimpin bagi memastikan Islam dan umatnya terbela dan apabila dilantik ianya haruslah ditaati. Seperti kata-kata Sayidina Abu Bakar as-Siddiq ketika ia dilantik menjadi khalifah selepas wafatnya baginda Rasulullah SAW : "Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah."

Allah SWT juga berfirman di dalam surah an-Nisa ayat 59 yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan rasul dan kepada ulil-amri (pemimpin) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."

Nabi Muhammad SAW sudah menggambarkan terdapat pemerintah yang memerintah dengan baik dan pemerintah yang buruk. Ia juga dinamakan sebagai politik apabila seseorang itu mendengar arahan seorang pemerintah yang baik dan menghindari arahan seorang pemerintah yang buruk. Kewajipan umat Islam ke atas pelantikan pemerintah adalah fardu kifayah seperti jihad dan menuntut ilmu.

Tidak salah menggunakan sistem demokrasi walaupun asalnya ia datang dari barat kerana ada kebaikan di sebaliknya. Walaupun ada yang mengatakan tiada demokrasi dalam Islam, tetapi Islam tidak menafikan manfaat demokrasi. Malah, sistem pilihan raya seperti yang berlaku di Malaysia juga tidak mengongkong syariat Islam daripada terlaksana. Kerajaan hari ini melaksanakan pelbagai sistem Islam, seperti ekonomi Islam dan pendidikan Islam yang kesemuanya adalah lanjutan dari sistem demokrasi.

Jika ada yang mengatakan pilihanraya perlu diketepikan dan kembali kepada sistem syura seperti zaman awal Islam, bagaimana ingin kembali kepada cara sistem syura kerana sistem khalifah itu sendiri tiada. Kita tidak mampu untuk kembali kepada sistem seperti yang berlaku pada zaman khalifah, tetapi kita perlu ada cita-cita untuk ke arah itu dan oleh kerana demokrasi menjadi latar belakang pemerintahan sistem negara, jadi tidak mengapa untuk menjadikannya wahana dalam pemerintahan dan orang Islam diberikan hak memilih.

Walaupun dalam Islam tidak dinyatakan secara khusus penegasan membuang undi untuk memilih pemimpin, masih ada nas mengenai prinsip asas supaya bantu membantu dalam hal kebajikan dan bertaqwa serta melarang daripada melakukan dosa dan pencerobohan. Dalam konteks Malaysia, yang dinilai pengundi ialah calon atau ideologi politik. Mengundi asalnya adalah harus , tetapi jika calon yang baik ia menjadi sunat malah wajib, sebaliknya jika calon itu jahat maka hukumnya haram disokong. Ianya seperti melantik imam di dalam solat jemaah iaitu yang terbaik di kalangan yang sedia ada. Beberapa kriteria yang sewajarnya tersemat pada diri seorang pemimpin antaranya ialah:
-seorang yang adil dan mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam tentang agama
-sempurna pancaindera dan tidak mengalami kecacatan (jika cacat seperti buta mudah ditipu orang)
-berpandangan jauh dan pemikiran terbuka
-berwibawa dan berani mengemukakan pendapat
-bijak, tegas dan dari keturunan mulia

Umat Islam berkewajipan memilih pemimpin mengikut tuntutan syarak yang berpandukan al-Quran dan Sunnah di samping pemerintah juga wajib mendapat restu rakyat dan salah satu contoh yang boleh dijadikan panduan ialah ketika Rasullullah mendirikan kerajaan Islam Madinah termasuk ketika perlantikan Abu Bakar menjadi khalifah selepas wafatnya Nabi Muhammad.

Di dalam surah al-Baqarah ayat 247, Allah SWT berfirman yang membawa maksud:
"dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka:"Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu. mereka menjawab: "Bagaimana Dia mendapat Kuasa memerintah Kami sedang Kami lebih berhak Dengan Kuasa pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan?" Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan Dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". dan (ingatlah), Allah jualah Yang memberikan Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya."

Tetapi, janganlah disebabkan oleh politik menimbulkan persengketaan, sehingga anak berbalah dengan bapa, putus persahabatan dan suami isteri bercerai berai. Dalam kempen juga perlu ada etika seperti bercakap benar, menunaikan janji, tidak mengkhianati amanah yang diberikan, tidak melangkaui had apabila timbul perselisihan, tidak mengadu domba serta menabur fitnah dan sebagainya.

Oleh itu, umat Islam haruslah memilih seorang pemimpin yang beriman dan bertanggungjawab selagi ia tidak melanggar hukum syarak serta mengingkari perintah Allah SWT. Taatilah pemerintah bukan bermaksud dengan membuta tuli kepada sesiapa atau mana-mana sahaja pemimpin tetapi yang terbaik di kalangan kita seperti yang disebut di dalam al-Quran. Wallahualam...

1 comment:

Anonymous said...

I am assured, that you are not right.